Interaktywny raport o nowych regulacjach dotyczących e-papierosów w Polsce (2025+)

Polska wkracza w erę rygorystycznych regulacji dla e-papierosów

Od 2025 roku Polska wdraża kompleksową, wieloetapową reformę regulacyjną, mającą na celu radykalną zmianę rynku e-papierosów i nowatorskich wyrobów nikotynowych poprzez trzy filary: dostęp do rynku, zakazy produktowe i obciążenia fiskalne. Ten interaktywny raport analizuje kluczowe aspekty, harmonogram i implikacje nowych przepisów.

Kompleksowa kontrola dostępu do rynku

Zakaz sprzedaży nieletnim, likwidacja kluczowych kanałów, takich jak sprzedaż online i w automatach, oraz rozszerzenie zakazu reklamy w celu ograniczenia dostępności u źródła.

Rewolucyjne zakazy produktowe

Już obowiązujący zakaz smakowych wyrobów tytoniowych do podgrzewania, nadchodzący całkowity zakaz jednorazowych e-papierosów oraz propozycja zakazu smakowych saszetek nikotynowych drastycznie ograniczają wybór produktów.

Agresywne środki fiskalne

Wprowadzenie podwójnej akcyzy na urządzenia i płyny oraz jej coroczne, znaczne podwyżki mają na celu wyraźne podniesienie kosztów dla konsumentów.

Wysokie ryzyko: Ekspansja szarej strefy

Oczekuje się, że rygorystyczne podatki i zakazy doprowadzą do skurczenia się legalnego rynku i mogą przyczynić się do powstania ogromnej szarej strefy, co stwarza nowe wyzwania.

Interaktywna oś czasu regulacji

Kliknij na kluczowe daty na poniższej osi czasu, aby zobaczyć szczegóły dotyczące odpowiednich regulacji. Zapewnia to jasny, etapowy harmonogram zgodności, pomagający zrozumieć kolejność wchodzenia w życie i konkretne wymagania poszczególnych przepisów.

17 kwietnia 2025

Zakaz smakowych wyrobów tytoniowych do podgrzewania (HTP)

5 lipca 2025

Kompleksowe ograniczenia sprzedaży i marketingu

Q3 2025 (przewidywane)

Rozpatrzenie zakazu jednorazowych e-papierosów

1 stycznia 2026

Drugi etap podwyżki akcyzy

1 stycznia 2027

Trzeci etap podwyżki akcyzy

Zakaz smakowych wyrobów tytoniowych do podgrzewania (HTP)

Zgodnie z ustawą z 2 kwietnia 2025 r., zakazano sprzedaży podgrzewanych wyrobów tytoniowych o charakterystycznym aromacie (np. mentolowym, owocowym), dostosowując polskie prawo do dyrektywy UE.

  • Produkty objęte zakazem: Wszystkie HTP o charakterystycznym aromacie innym niż tytoniowy.
  • Kluczowe szczegóły: Firmy mają 9-miesięczny okres przejściowy na wyprzedaż istniejących zapasów.
  • Źródło prawne: Ustawa z dnia 2 kwietnia 2025 r.

Kompleksowe ograniczenia sprzedaży i marketingu

Zgodnie z ustawą z 21 maja 2025 r., weszły w życie rewolucyjne ograniczenia dostępu do rynku, obejmujące wszystkie e-papierosy (z nikotyną i bez), saszetki nikotynowe itp.

  • Zakaz sprzedaży nieletnim (<18 lat): Uszczelnienie luki prawnej dla produktów beznikotynowych.
  • Zakaz sprzedaży na odległość: Całkowity zakaz sprzedaży online/internetowej.
  • Zakaz sprzedaży w automatach: Likwidacja kolejnego kluczowego kanału sprzedaży.
  • Rozszerzenie zakazu reklamy: Objęcie produktów beznikotynowych ograniczeniami reklamowymi.
  • Rozszerzenie ograniczeń używania w miejscach publicznych: Zakaz używania beznikotynowych e-papierosów w szkołach, na przystankach autobusowych itp.

Rozpatrzenie przez rząd projektu ustawy o zakazie jednorazowych e-papierosów

Ministerstwo Zdrowia przygotowuje ustawę mającą na celu całkowity zakaz jednorazowych e-papierosów, planując jej rozpatrzenie po wyborach prezydenckich w 2025 roku.

  • Produkty objęte zakazem: Wszystkie jednorazowe e-papierosy (z nikotyną i bez), smakowe saszetki nikotynowe.
  • Status legislacyjny: Projekt został skierowany do konsultacji publicznych w czerwcu 2025 r.
  • Potencjalne opóźnienie: Ustawa może podlegać rocznemu procesowi notyfikacji w UE.
  • Oficjalne uzasadnienie: Duża atrakcyjność dla młodzieży, zagrożenie dla zdrowia publicznego, problemy środowiskowe.

Drugi etap podwyżki akcyzy

Wchodzi w życie druga zaplanowana podwyżka w ramach nowego systemu akcyzy, dodatkowo zwiększając koszty produktów.

  • Płyn do e-papierosów: Stawka wzrasta z 0,96 PLN/ml do 1,44 PLN/ml.
  • Saszetki nikotynowe: Stawka wzrasta z 150 PLN/kg do 200 PLN/kg.
  • Podatek od urządzeń: Pozostaje bez zmian na poziomie 40 PLN/szt.

Trzeci etap podwyżki akcyzy

Wchodzi w życie trzecia i ostatnia z zaplanowanych podwyżek w ramach nowego systemu akcyzy.

  • Płyn do e-papierosów: Stawka wzrasta z 1,44 PLN/ml do 1,80 PLN/ml.
  • Saszetki nikotynowe: Stawka wzrasta z 200 PLN/kg do 250 PLN/kg.
  • Podatek od urządzeń: Pozostaje bez zmian na poziomie 40 PLN/szt.

Kalkulator wpływu nowej akcyzy

Ta sekcja wizualizuje finansowy wpływ nowego systemu akcyzy. Poniższy wykres i kalkulator pozwalają zrozumieć, jak gwałtownie wzrosną obciążenia podatkowe dla różnych produktów w nadchodzących latach, co jest kluczowym czynnikiem wpływającym na ceny dla konsumentów i rentowność rynkową.

Trend wzrostu akcyzy na liquidy do e-papierosów

Oblicz obciążenie podatkowe Twojego produktu

Monitor statusu regulacyjnego kategorii produktów

Polski rząd przyjął stopniową strategię, ograniczając kolejne kategorie produktów. Poniższa tabela jasno przedstawia obecny status regulacyjny i przyszłe trendy dla różnych typów produktów, pomagając w ocenie ryzyka portfela produktowego.

Jednorazowe e-papierosy

Status: Proponowany zakaz. Rząd przygotował projekt całkowitego zakazu, uzasadniając go atrakcyjnością dla młodzieży, kwestiami zdrowotnymi i środowiskowymi. Przewidywane rozpatrzenie po Q3 2025.

Smakowe wyroby tytoniowe do podgrzewania (HTP)

Status: Zakazane. Od 17 kwietnia 2025 r. obowiązuje zakaz sprzedaży HTP o charakterystycznym aromacie w celu dostosowania do dyrektywy UE.

Smakowe saszetki nikotynowe

Status: Proponowany zakaz. W projekcie ustawy o zakazie jednorazowych e-papierosów zaproponowano również zakaz wszystkich smakowych saszetek nikotynowych z wyjątkiem smaku tytoniowego.

Smakowe liquidy do e-papierosów

Status: Prawdopodobny przyszły zakaz. Chociaż obecne przepisy tego nie obejmują, wyraźna strategia rządu w zakresie zwalczania smaków wskazuje, że jest to logiczny następny cel.

Perspektywa europejska: Trend kontynentalny

Działania Polski nie są odosobnionym przypadkiem, lecz częścią ogólnoeuropejskiego trendu zaostrzania regulacji dotyczących e-papierosów. Poniższa tabela porównuje politykę Polski z kluczowymi rynkami, takimi jak Francja, Niemcy i Hiszpania, dostarczając ważnego kontekstu dla strategii europejskiej.

Kwestia regulacyjna Polska Francja Niemcy Hiszpania
Zakaz jednorazowych e-papierosów Proponowany (przewidywany po Q3 2025) Zakazane (02/2025) Proponowany Proponowany
Zakaz smaków HTP zakazane, saszetki nikotynowe proponowane Brak ogólnego zakazu W dyskusji Proponowany zakaz większości smaków
Specjalna akcyza Wysoka, podwójna (liquid + urządzenie) Brak Brak W dyskusji
Zakaz sprzedaży online Tak (od 07/2025) Dozwolona Dozwolona Dozwolona

Perspektywy strategiczne i rekomendacje

W obliczu nadchodzących zmian, wszyscy uczestnicy rynku muszą ponownie ocenić swoje strategie. Poniżej znajdują się kluczowe rekomendacje oparte na nowym otoczeniu regulacyjnym, mające na celu pomoc w sprostaniu wyzwaniom, unikaniu ryzyka i poszukiwaniu potencjalnych szans.

Zgodność i priorytety operacyjne

  • Natychmiastowe działanie: Przygotowanie do wejścia w życie przepisów z 5 lipca 2025 r., w tym zaprzestanie sprzedaży online i wdrożenie ścisłej weryfikacji wieku.
  • Przegląd portfela produktów: Wycofanie smakowych HTP, opracowanie planu wycofania produktów jednorazowych i skupienie się na systemach wielokrotnego użytku o smaku tytoniowym.
  • Łańcuch dostaw i ceny: Ponowne przeliczenie wszystkich modeli cenowych w celu uwzględnienia nowej, rosnącej corocznie akcyzy.

Reagowanie na zagrożenie ze strony szarej strefy

  • Postrzeganie nielegalnego rynku jako głównego konkurenta, zwłaszcza wśród konsumentów wrażliwych na cenę.
  • Skupienie się na oferowaniu wartości, której szara strefa nie może zapewnić: bezpieczeństwa produktów, gwarancji jakości i wiarygodności marki.
  • Wspieranie i promowanie zdecydowanych działań rządu przeciwko nielegalnemu handlowi.

Długoterminowe perspektywy strategiczne

  • Rynek polski ewoluuje w kierunku środowiska o niskiej liczbie smaków, wysokich podatkach i zorientowanego na urządzenia wielokrotnego użytku. Modele biznesowe muszą się do tego dostosować.
  • Postrzeganie Polski jako wskaźnika przyszłych kierunków regulacyjnych w UE. Era lekkich regulacji napędzanych smakami i produktami jednorazowymi w Europie definitywnie się kończy.

© 2025 Interaktywny raport regulacyjny. Treść opracowana na podstawie informacji publicznych, wyłącznie w celach informacyjnych.

Home
Account
Cart
Search